3D design og animasjon

Fagskolepoeng 60
Finansiering
Studietid 12 mnd
Fakta
Studiestart høsten 2019

Denne utdanningen er under oppussing og kommer tilbake høsten 2019. I mellomtiden anbefaler vi fagskoleutdanningen, Visuell innholdsprodusent for nye medier, hos vår søsterskole Bilder Nordic.

Jobbmuligheter

3D design er et sterkt voksende fagområde innen media og kommunikasjon.

Enten du finner drømmejobben i et spillstudio, i filmbransjen eller velger å jobbe som frilanser, vil du merke at kompetansen er etterspurt. Tidligere studenter er å finne i kreative yrker over hele verden. Typisk kan du få jobb i film- og TV-bransjen, som spilldesigner eller i design- og reklamebyråer.

Opptakskrav

Fullført og bestått videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse.

Pris og finansiering
  • Pris per semester: kr 54.500,- (varighet to semestre)
  • Opptaksgebyr: kr 1 800,-
  • Eksamensavgift er inkludert

Utdanningen 3D-design er godkjent for lån og stipend i Lånekassen.

 

Noe du lurer på?
Vi hjelper deg gjerne

3D design og animasjon

Beskrivelse

Fagskoleutdanningen, 3D design og animasjon, lærer deg hvordan du lager 3D-modeller og grafikk til animasjonsfilmer, reklame, dataspill, visualisering, visuelle effekter i spillefilm, 3D-printing og Virtual Reality. Med stadig ny teknologi, er 3D design og animasjon et fremtidsrettet og spennende fagområde.

Etter fullført utdanning kan du bruke programvarene Autodesk Maya og Pixologic ZBrush, som brukes av den profesjonelle bransjen i hele verden. Du vil møte nyttige kontakter i 3D-bransjen i Norge og blir kjent med studenter som brenner for det samme som deg. Du får dybdekunnskap i emner som modellering, digital skulptering, teksturering, lyssetting og rendering. Du kommer også innom emner som visuelle effekter for film, 3d-printing, Virtual Reality, rigging og animasjon. Du lærer å planlegge, utvikle og produsere ulike former for 3D-produkter. Utdanningen gir deg mulighet til å jobbe med avansert teknologi i et digitalt miljø.

Denne utdanningen er under oppussing og kommer tilbake høsten 2019. I mellomtiden anbefaler vi fagskoleutdanningen, Visuell innholdsprodusent for nye medier, hos vår søsterskole Bilder Nordic.

Emner
Modellering og skulpturering

Du blir godt kjent med hvordan du skaper 3D-modeller og animasjoner i et «digitalt univers». Med det avanserte dataprogrammet Autodesk Maya lærer du å modellere ulike 3D-modeller som biler, møbler og mennesker. Med digital skulpturering i dataprogrammene Autodesk Mudbox og Pixologic Zbrush lærer du å detaljere modellene og gi dem overflatetekstur.

Animasjon

Du vil lære å sette 3D-modeller til liv med de klassiske animasjonsprinsippene som grunnlag. Du vil skape dine egne 3D-karakterer med digitale skjelett for å kunne sette karakterene i bevegelse.

I skolens Motion Capture studio vil du lære å ta opp bevegelse og føre bevegelsen over på en digital figur.  Innen animasjon blir du også kjent med grunnleggende programmering i Autodesk Maya og hvordan du simulerer naturkrefter og kollisjoner i 3D.

Teksturering, lyssetting og rendering

Teksturering
Du vil lære UV-mapping for å klargjøre 3D-modeller til teksturering, og teksturering i dataprogrammene Adobe Photoshop, Autodesk Mudbox og Zbrush. Du vil lære å gjenskape ulike materialer for å bestemme hvordan objektene skal oppføre seg med tanke på lys, matthet og blankhet.

Lyssetting
Du vil lære å lyssette en 3D-scene og lære hvordan lys og skygger påvirker modellene. Du vil jobbe med lyssetting av både interiør- og eksteriørscener.

Rendering
Du vil lære å gjøre klar en 3D-modell til rendering, som er selve prosessen som utføres når et bilde eller en animasjon genereres (utregnes) av datamaskinen.

Visuelle effekter

Ved å kombinere video, 3D, stillbilder og greenscreen-materiale jobber du med visuelle effekter rettet mot filmindustrien. Du vil lære om kamerabruk, green screen, camera tracking, Image Projection, set extension, HDRI og panoramafotograering og compositing i dataprogrammet After Effects.

Fordypningsoppgave

Du vil jobbe med et større prosjekt der du gjennomfører en full produksjon med alle nødvendige ledd fra start til slutt. I prosessen lærer du å planlegge en produksjon med produksjonsplan og storyboard.

Virtual Reality

Du vil lære om ulike måter å lage 360 graders grafikk til VR-briller.

3D printer

Du har tilgang til vår 3D-printer (MakerBot) gjennom studietiden. Med den kan du printe dine egne enkle og avanserte 3D-modeller i PLA-plast i en rekke farger. Printeren fungerer ved lagvis å tegne opp modellen med plasttråd nedenfra og oppover.

Studentarbeider

Klikk på linken for å komme til tidligere studentarbeider ved utdanningen 3D-design.

Klar