4 tips til å skrive en god CV

Hei, jeg heter Sturle og er karriererådgiver hos Treider. Jeg hjelper studenter med å komme seg ut i jobb etter fullført utdanning, og i dette blogginnlegget deler jeg 4 tips til hvordan du lager en god CV. Når du skal søke jobb, er en god CV avgjørende, og kanskje den viktigste faktoren som avgjør om du kommer til intervju- eller ikke.

1. CV-en skal være lett å lese – oversiktlig!
En arbeidsgiver eller rekrutterer har som ofte mye mindre tid til å lese Cv-en din enn du skulle ønske. Derfor er en oversiktlig CV kjempeviktig. Sorter arbeidserfaringen og utdanningen din slik at tidsperioden kommer tydelig fram (det holder å skrive måned og år, du trenger ikke ta med dag). Så skriver du informasjon om hvem som var arbeidsgiveren din og til slutt stillingstittel. For eksempel:

Tidsrom                       Navn på arbeidsgiver/Bedrift, Sted                            Stillingstittel

2. Ikke vær for kreativ!
Dette punktet henger godt sammen med det første punktet – husk at Cv-en først og fremst skal være lett å lese, og da kan kreativiteten (som jeg forstår kommer fra et godt sted) lett ødelegge en lettlest CV. Hold fargebruk, forskjellige skrifttyper og bilder (utenom profilbilde) til et minimum. Unntaket fra denne regelen er dersom du er grafisk designer eller søker jobb i kreative bransjer der design spiller en større rolle enn vanlig.

3. Gjør det lett for arbeidsgiveren å se verdien din ved at du spisser CV-en!
Tilpass Cv-en din- og da spesielt feltet som ofte kalles «Nøkkelkvalifikasjoner/Nøkkelkompetanse/Profil». Dette kommer rett etter personalia i Cv-en, og her har du anledning til å trekke fram den mest relevante arbeidserfaringen/studieerfaringen din for jobben du søker på. Her bør du også nevne de mest relevante personlige egenskapene til stillingen du søker på. Unngå å ramse opp mange personlige egenskaper. Velg heller ut 2-3 egenskaper og beskriv hvordan disse kommer fram i den personen du er. For eksempel: «Som person er jeg positiv, løsningsorientert og glad i å bli kjent med mennesker. Dette gjør at jeg raskt kommer i kontakt med både kollegaer og kunder og gleder meg over å finne løsninger på utfordrende oppgaver». Eller: «Jeg er empatisk, energisk og entusiastisk. Dette kommer fram gjennom en kommunikasjonsstil som skaper bevegelse og resultater hos menneskene jeg jobber med». Husk at både nettsiden til arbeidsgiver og stillingsannonsen ofte gir en pekepinn på hvilke personlige egenskaper arbeidsgiver ønsker seg. Da kan du velge de som passer for deg og skrive om disse. Dette viser at du har forstått hva stillingen du søker på går ut på og viser verdien din i form av relevant arbeidserfaring og personlige egenskaper for jobben.

4. Du skal eie det som står i CV-en din!
Husk at innholdet i Cv-en din er en beskrivelse av hvem du er og den kompetansen du har. Alt som står der må du kunne stå inne for. På denne måten er du forberedt på eventuelle spørsmål du kan få på intervjuet. Vær stolt av det du har på Cv-en din!

Jeg håper disse tipsene var nyttige og at de er til hjelp når du skal lage CV. Lykke til med jobbsøkingen!